“Super! Het is zo efficient!.”
“Ideaal, er gaat veel minder tijd verloren aan kletspraatjes bij de koffieautomaat.”
“Heel effectief, een training voor medewerkers vindt nu plaats achter een laptop op de werkvloer in plaats van dat ik diegene een hele dag kwijt ben.
Nu kan hij/zij tussendoor nog gewoon worden geraadpleegd door klanten en collega’s.”
Het is een greep uit de antwoorden die ik kreeg toen ik een aantal managers/ directeuren vroeg hoe het werken op afstand ze beviel.
De meerderheid was enthousiast, en dat enthousiasme ging vooral over efficiëntie en productiviteit.
En juist dát deed bij mij een alarmbel rinkelen.
14 traptreden
En dus vroeg ik erop door met vragen zoals:
“Hoe is de thuissituatie van je medewerkers waar vanuit zij hun werk moeten doen? Is er een rustige werkkamer of werken ze tussen de kinderen aan de keukentafel?”
“Hoe bevalt het de medewerkers om weinig live contact te hebben met klanten en collega’s”
“In hoeverre beïnvloedt het de kwaliteit van hun werk en hun werkgeluk?”
“Zijn de 14 treden van de trap voldoende om om te schakelen van werk- naar thuis-modus nu ze hun ritje van huis naar kantoor en terug niet meer hebben?”
Stilte
Dat belichtte duidelijk een essentieel onderdeel dat meer aandacht behoeft dan het nu krijgt.
De verleiding is groot om de dagen nog verder dicht te timmeren, nog gestructureerder en frequenter te overleggen en buiten reguliere werktijden nog even door te werken of een collega te bellen. Maar is er ook nog ergens lucht, ruimte om adem te halen of tijd voor een spontaan en informeel praatje?
Lummelen en lichaamstaal
Het belang van lummelen, oogcontact en samen aan tafel zitten wordt nogal eens onderschat. Natuurlijk heeft werken vanuit huis talloze voordelen, zowel voor de medewerker als voor de werkgever, de logistiek, het milieu etc. Maar het is niet alléén maar goed nieuws.
Want hoe weet je nou écht hoe het met de ander gaat als je zijn/ haar lichaamstaal niet kunt lezen? Hoe maak je nou écht verbinding met elkaar als je nooit samen aan tafel zit? En hoe wek je nou écht het vertrouwen van je klanten als je elkaar niet in de ogen kunt kijken?
Zorg voor jezelf en voor de ander
Laten we goed voor onszelf en voor elkaar blijven zorgen. Blijf in contact met wat jij nodig hebt, wat je medewerkers nodig hebben en wat er nodig is in je team.
Ik help je er graag bij met een traject op maat om te verbinden met jezelf en met elkaar. Ook op afstand.